onsdag 14 mars 2012

Kommande familjetillökning och prinsessfest




Om några veckor blir det familjetillökning i vår lilla familj och till den äran hade vi ett litet kalas med mina närmaste vänner. Trevligt att samlas med kompisarna innan man blir allt för upptagen med bebisen, men det är klart att diskussionerna redan vid det här skedet främst kretsar runt barn och graviditet, speciellt med de tjejkompisar som redan är mammor. Med karriär- och singelkompisarna försöker man ju sedan begränsa sig lite ;)

Färgtemat avslöjar direkt att det troligvis kommer att bli en liten sessa! Så i mån av tid och ork kanske det kommer att bli lite mer barn/baby anpassat bakande och dekorerande i framtiden.

På denna fests matbjudning var det efterrätterna som var mest intressanta och värd ett blogg inlägg. Serveringen bestod av ljuslila och ljusröda macarons fyllda med kondenserad mjölk (som jag kokade i 2 h) och hallon-vitchoklad fyllning.



Små chokladmuffins gjorda med detta recept, förutom att jag bytte ut vetemjölet till 2 dl vetemjöl och 3-4 dl mandelmjöl.

Creme cheese frostingen är gjord med Leilas recept, och jag använda Wiltons gel-färg för att färga massan. Cupcake ställningen är från Wilton och den har jag köpt i New York, men man kan beställa den bl.a. på www.kakburken.se (kolla under kategorin "muffins" och "muffinsträd").



Prinsess bakelserna är bakade och dekorerade av mannen min, så på dem har jag tyvärr inte receptet. Bakelserna var gjorda med inspiration av Victorias och Daniels bröllopstårta dvs. mandelkrisp, smultronkompott, champagnemousse och marsipantäcke. Victorias och Daniels bröllopstårts recept är väl tillsvidare ännu hemligstämplat, men här kan ni se ingredienserna som använts ifall ni också vill försöka er på att komponera en egen version av tårtan!

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga bakverk! Grattis till familjeökningen!

    SvaraRadera
  2. Oj vilka vackra och härliga bakverk:) Grattis till familjeökningen!

    SvaraRadera
  3. So nice things, I translated to english. What a wonderful news!
    When is your date? Best Wishes! :)

    SvaraRadera