onsdag 21 april 2010

Gammaldags mjuka chokladkex





Finns det något bättre än en nybakad plåt med härligt nostalgiska mjuka chokladkex... Receptet är busenkelt och slutresultatet blev precis som jag ville ha det, perfekt mjuk konsistens med en fyllig chokladsmak. Jag lade till även lite kanel för att krydda till kexen lite, men det går lika bra även utan ifall man vill ha en ren chokladsmak. Receptet är för endast en plåt, ca. 16 st kex, så man kan med fördel dubbla receptet.

16 st småkex

30 g margarin
100 g mörkchoklad
50 g socker
1 ägg
100 g vetemjöl
En nypa salt
1 tsk bakpulver
(1 tsk kanel)
70 g florsocker

Smält margarin och choklad i ett vattenbad eller i mikron på låg effekt. Vispa undertiden ägget och sockret poröst. Blanda mjöl, salt, bakpulver och kanel tillsammans och rör ner i äggblandningen. Rör ner även choklad-smöret. Täck över smeten och låt stå i kylskåp i en till två timmar. Smörj eventuellt händerna i lite margarin och rulla små bollar av degen. Rulla bollarna i florsocker och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 170 grader i ca 8 min. Kexen kan med fördel lämnas lite ogräddade i mitten, då blir konsistensen härligt mjuk efter att de fått stelna.


På väg in i ugnen...

2 kommentarer:

  1. Ses så härligt ut! Jag ska absolut baka de här kex.

    SvaraRadera
  2. Mumms de ser mjuka o härliga ut. De ska jag absolut prova snart.

    SvaraRadera